2011. február 24., csütörtök

Házisajt

Találtam a neten egy receptet, hogy hogyan lehet tejből házi sajtot készíteni. És mivel én nagy híve vagyok a dolgok házilagos elkészítésének, hát erre is egyből ingerenciát éreztem kipróbálni.
Ma reggel meg is csináltam.
Jól sikerült.
Csak egy kis bajom van vele: kevés lett. A szó legszorosabb értelmében. 1 l tejből lett 15 dkg.
A receptekben azt olvastam, hogy házi tejből, vagy bolti, de 3 ,6 % tejből lesz olyan 60-70 dkg, ha bolti 2,8 -as tejből készítem, akkor kb 40 dkg-osnak kellene lennie.
Hát én jóféle bolti tejből csináltam, magas zsírtartalmúból, és mégis csak ekkora lett.
Ezek szerint ennek a bolti tejnek, én akármilyen finomnak is érzem, elég kicsiny az igazi tej tartalma. Ami meglehetősen kiábrándító.
Házi tejből már készítettem túrót , nem is egyszer (az elkészítés hasonló a sajt készítéséhez), és ott már tapasztaltam, hogy a keletkezett savó max 2-3 dl ha 1 l tejet veszek figyelembe. Persze, ha jó a minősége a tejnek.
Tehát okulva a bolti tej minőségéből, minél hamarabb felkutatom a környéken fellelhető házi tej vásárlási lehetőséget.

Ha valaki szeretné elkészíteni, akkor itt a recept hozz. Hasonlít a túró készítéshez, csak itt friss tejből mesterségesen csapatjuk ki a savót. Ízre is hasonlít egy kicsit a túróhoz, csak nem olyan morzsalékos.
1 l tejet forrásig kell főzni, majd 1 kávéskanál sót és 1 citrom levét (vagy citrom levet vagy ecetet: ezekből kb fél -egy dl -it) kell bele önteni. Néhányat kell csak kevergetni rajta míg egy kicsit melegítjük így, hogy rendesen kicsapódjon a savó.
Közben szűrőbe belekészíteni géz lapot, vagy pelenka darabot: erre ráönteni a masszát.
Itt lehet fűszerezni: pl borssal, zöldfűszerekkel, őrölt köménnyel, snidlinggel. Csak simán egy kiskanállal bele kell keverni, óvatosan, hogy ne törjük, a fűszereket. A nagyja savó lecsepegése után valahova kikötni-felfüggeszteni, és a maradék savót is kicspegetetni, erre kb 2-3 óra is elég. Én praktikusan a csapra szoktam kifüggeszteni csepegni.
Utánna tányérra, tálcára tenni, egy nehezékkel lenyomatni.
Így lesz igazi sajt formája.

Én ma kihagytam a súllyal való lenyomatást, mert ezt a bébi öklömnyi darabot feleslegesnek ítéltem még tovább kínlódtatni.
De így is finom lett.
És álljon itt egy kép róla:

2 megjegyzés:

a Matula ikrek írta...

Nagyon guszta!
De ezek szerint bolti tejjel nem éri meg a hercehurcát... már mennyiségre, mert hát ennyi kis sajtot befalni semmiperc munkája! :o)

Vica írta...

Hát tulajdonképpen még így is megéri, mert ha megnézitek, mennyibe kerül egy ilyen fűszeres sajt, akkor még jó az ára. Az is igaz, hogy házi tejből több lesz, úgy jobban megéri.
De az íze isteni volt!!! Boltban ilyet nem lehet kapni. .-)))